اگر php کار میکنید احتمالا با فریم‌ورک لاراول هم آشنا هستید.(اگرم نیستید حتما  درباره اون جستوجو کنید!). Taylor Otwell خالق لاراول، پروژه جدیدی به اسم Lumen رو معرفی کرده.یک میکرو‌فریم‌ورک برای php. میکروفریم‌ورک ها از فریم‌ورک ها کوچکتر، ساده تر و سریعترند. پیش از این هم دو میکرو‌فریم‌ورک پرطرفدار Slim و Silex برای php توسعه داده میشدند اما انتظار این است که لومن با قدرت فریم‌ورک، توسعه دهندگان و جامعه ی بزرگ کاربران لاراول به محبوبیت بیشتری دست پیداکند.

لومن بر پایه‌ی لاراول ساخته شده است و بسیاری از کامپونتت‌های آن را با خود دارد و البته لومن برای ساخت سرویس های کوچک و کاربردهای خاص بسیار مناسب است، هرچند که امکان انجام کارهای بزرگ را هم دارد.

کجا به کار میاد؟

با لومن سرویس ها و api های وب را خیلی سریع پیاده سازی کنید و همچنین سرعت اجرای بالاتری را از سرویس خود انتظار داشته باشید چون تعداد زیادی از کامپوننت های لاراول از آن حذف شده اند، در نتیجه سرعت بارگذاری آن بیشتر میشود و البته همچنان همان ساختار منسجم و زیبای لاراول را در خود دارد.

لومن همچنین برای ساختن API های JSON گزینه ی خیلی خوبیست و برای این کار بهینه شده است مخصوصا اگر سیستم شما تنها نیازمند این مورد باشد و ابزارهای یک وب اپلیکیشن فول استک برای شما بی استفاده باشد.

 لومن به جای استفاده از کامپوننت روتینگ سمفونی، از فست روت استفاده میکند چون این کتابخانه پرفرمنس بهتری برای این نوع اپلیکیشن‌ها ارائه میدهد. البته در لومن به اندازه ی لاراول امکانات پیکربندی وب‌اپلیکیشن‌ها را در اختیار ندارید.

بسیاری از ویژگی‌های لومن از لاراول گرفته شده که مهمترین های آنها عبارتند از :

در مورد تمام این ویژگی ها میتوانید در مستندات لومن بیشتر مطالعه کنید.تمام این ویژگی ها بیانگر این است که میتوانید برنامه های قدرتمندی با این میکروفریم ورک برای کاربرد‌های وسیعی در وب بنویسید و از قدرت، سرعت و سادگی آن لذت ببرید :)


منابع برای مطالعه ی بیشتر :