حرکت در گذرگاه زندگی

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۳۰ ب.ظ داریوش عباسی
مدیربسته‌‌ npm

مدیربسته‌‌ npm

مدیریت وابستگی های سیستم های نرم افزاری در چند سال اخیر باایجاد ابزارهایی کارآمد برای برنامه نویسان کار را بسیار ساده و منظم کرده است و البته پشتیبانی جامعه ی کاربران بزرگی که بسته‌های نرم‌افزاری خود را بصورت منبع باز در اختیار سایرین قرار میدهند نیز در کیفیت و کارآمدی کدهای برنامه ها نقش به سزایی داشته اند.

npm مدیر بسته ی پیش فرض برای nodejs است که از نسخه ی 0.6.3 به همراه نود نصب میشود. npm در خط فرمان اجرا میشود و وظیفه ی آن نصب پکیج‌های منتشر شده در npmjs، مدیریت بسته های نصب شده و همچنین مدیریت وابستگی ها است و یکی از دلایل محبوبیت نود در سالهای اخیر نیز همین مدیربسته ی کار آمد بوده است.

ادامه مطلب...
۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۳۰ ۰ نظر
داریوش عباسی
شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰ ب.ظ داریوش عباسی
Lumen، میکرو فریم‌ورکی از لاراول

Lumen، میکرو فریم‌ورکی از لاراول

اگر php کار میکنید احتمالا با فریم‌ورک لاراول هم آشنا هستید.(اگرم نیستید حتما  درباره اون جستوجو کنید!). Taylor Otwell خالق لاراول، پروژه جدیدی به اسم Lumen رو معرفی کرده.یک میکرو‌فریم‌ورک برای php. میکروفریم‌ورک ها از فریم‌ورک ها کوچکتر، ساده تر و سریعترند. پیش از این هم دو میکرو‌فریم‌ورک پرطرفدار Slim و Silex برای php توسعه داده میشدند اما انتظار این است که لومن با قدرت فریم‌ورک، توسعه دهندگان و جامعه ی بزرگ کاربران لاراول به محبوبیت بیشتری دست پیداکند.

لومن بر پایه‌ی لاراول ساخته شده است و بسیاری از کامپونتت‌های آن را با خود دارد و البته لومن برای ساخت سرویس های کوچک و کاربردهای خاص بسیار مناسب است، هرچند که امکان انجام کارهای بزرگ را هم دارد.

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۴۰ ۰ نظر
داریوش عباسی
شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴ ق.ظ داریوش عباسی
در مسیر - سفر

در مسیر - سفر

سفرهای طولانی، با یک قدم شروع می‌شوند.

- لائوتسه

۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۴۴ ۱ نظر
داریوش عباسی

Yakuake، ترمینالی خوشمزه

بین صحبت با دوستا بهش برخوردم. Yakuake شبیه ساز ترمینالی که یاد و خاطره ی بازی ها و فیلم های علمی‌تخیلی رو در آدم زنده میکنه و البته تو چند ساعتی که در کنار همیم بسیار کاربردی و خوب بوده :)

این هم یک بخشی از پروژه ی kde و ترمینالی سبک برپایه ی konsole هست که پیشتر ازش گفته بودم و اگر رو سیستمتون نصب داشته باشید yakuake هم با پروفایل شخصی سازی شده ی اون اجرا میشه.

این شبیه ساز ترمینال بصورت دراپ داون روی سیستم باز میشه و همین ویژگی متفاوتش نسبت به ترمینال های مرسوم بین کاربراست.

برای نصب روی اوبونتو دستور پایین رو بزنید تا از مخازن نصبش کنید :

sudo apt-get install yakuake

و اجراش کنید. در اولین اجرا ازتون میخواد که یک کلید میانبر براش تعریف کنید. من ctrl + alt + p رو تعریف کردم و شما هم کلید دلخواهتون رو استفاده کنید. من این کلید رو گذاشتم چون ترجیح میدم در استفاده های طولانی مدتم از ترمینالی مثل konsole استفاده کنم و میانبر اصلی ترمینال رو دستکاری نکنم.

۲۸ فروردين ۹۴ ، ۰۱:۰۱ ۲ نظر
داریوش عباسی
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ داریوش عباسی
پروژه ی ساخت فیلم های آموزشی : شروع

پروژه ی ساخت فیلم های آموزشی : شروع

از مدتها قبل یکی از سرگرمیام در وقتهای خالی ضبط فیلم های آموزشی در حوزه ی لینوکس و برنامه‌نویسی بود اما هرگز چیزی رو موفق نشدم که منتشر کنم و هرچی بود انبار شد تو کنج هارد درایوم.

این موفق نشدنم دلایل زیادی داشت :

  1. تخصص در گرفتن خروجی مناسب از ویدیوها و ویرایششون رو نداشتم
  2. جایی رو برای انتشار نمیشناختم! یوتیوب برای ایرانی ها فیلتره و اپارات هم کیفیت های لازم رو حفظ نمیکنه.
  3. میکروفن مناسبی نداشتم.
  4. برنامه ی منظمی و محکمی برای اینکار نداشتم و دسته بندی های خیلی گسترده ای انتخاب میکردم که از پسشون بر نمیومدم

و البته در یک اقدام گیک‌پسندانه میخوام مشکلاتی که پیش روم بود برای اینکار رو بردارم و کارم رو شروع کنم و البته شرح تمام حوادث رو تو وبلاگم بنویسم و البته چالش های پیش روی این کار رو هم بررسی کنم.

نمیدونم چقدر طول خواهد کشید اما سعی میکنم تمام مراحل کار رو با کیفیتی مناسب انجام بدم.شاید وبسایتی هم براش تدارک ببینم و شاید هم از یک سرویس اینترنتی استفاده کنم و البته حوزه ی کوچیکی که خودم هم بهش علاقه ی زیادی دارم و کار میکنمش رو هم برای کار درنظر میگیرم و کارارو طوری میکنم که واقعا انجام بشه و در همون حلقه ی بی‌نهایت انجام نشدن نمونه این موضوع.

:)

۲۵ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۳۳ ۵ نظر
داریوش عباسی

جاوا اسکریپت : بدون var متغیر تعریف نکنید

اگر از strict mode در جاوا اسکریپت استفاده نمیکنید ممکن است به خیلی از خطاهایی که رخ میدهد دقت نکرده باشید.یکی از مرسوم ترین  آنها تعریف خودکار متغیر عمومی است هنگامی که درون یک تابع متغیر  را با var تعریف نکرده باشید و از آن تابع استفاده کنید! کمی گنگ بود؟ به این مثال دقت کنید :

function glob(){
	x = 10
	console.log(x)
}

glob() // 10

console.log(x) //10

چرا در آخر خط آخر هم متغیر x که خارج از اسکوپ قرار دارد مقدار درون تابع  را داشت؟ چون x را با var تعریف نکرده بودید.

این کد درست عمل میکند :

function glob(){
	var x = 10
	console.log(x)
}

glob() // 10

console.log(x) // ReferenceError

:)

۲۳ فروردين ۹۴ ، ۱۵:۲۳ ۷ نظر
داریوش عباسی